Nejsme tu sami!

08.02.2018 00:08
7.2.2018 ve 04:46 - Potvrzen je i třetí, poslední plánovaný zážeh druhého stupně. Při něm mělo být využito všechno palivo a Roadster se pak bude pohybovat po oběžné dráze ještě hlouběji ve vesmíru, než bylo cílem. Od Slunce bude dále než planeta Mars.
 
"Nejsme tu sami!!'' hlásil v čase 04:48 Starman z višňového kabrioletu Tesla Roadster po třetím zážehu druhého stupně rakety  Falcon 9 Heavy, který tímto nasměroval Roadster na heliocentrickou oběžnou dráhu hlouběji do vesmírného prostoru. V řídícím středisku na Mysu Canaveral  nastal zmatek.
Zatímco velkoplošné obrazovky v řídícím středisku stále dokola nabízely asi nejpůsobivější podívanou v dějinách kosmonautiky v podobě dvou téměř synchronních přistání pomocných vzletových stupňů Falcon Heavy, které přistály necelých osm minut po úspěšném startu rakety (6.2.2018) ve 21:45 zpět na Mysu Canaveral, tak řídící letu se marně snažil dálkově ovládat kamery na kabrioletu. Po chvilce se však kamery na druhém stupni za kabrioletem sepnuly automaticky a řídícímu středisku se naskytl pohled na Starmana oblečeného do nového skafandru, který Elon Musk a jeho lidé navrhli pro posádku modulu Dragon pro let na Mars. 
V pozadí za Starmanem se modrala v celé své nádheře planeta Země a zprava po kosmostezce za podpory SFDI se ke kabrioletu blížilo vesmírné elektrokolo a na něm - ??? Mimoň!!!
"Mimoň!" zaznělo unisono vesmírným střediskem. Elon Musk si hřebetem ruky setřel z čela studený pot: "Jak se tam, ten vůl, dostal?" ptal se udiveně. "Tomu tam pomohl Brčál," zaznělo ze sálu. V tom však Starman nečekaně zapnul čtvrtou kosmickou a hliníkovému Mimoňovi nepomohlo ani šlápnutí do pedálů. Kabriolet Tesla Roadster si to poté nezadržitelně upaloval na plný céres rychlostí 11 km/sec „na cestu kolem Slunce" daleko za oběžnou dráhu Marsu.
 
A Mimoň se začal nezadržitelně propadat do pekla atmosféry, kde shořel a skončil i s elekrpkolem na smetišti dějin.
 
I kolem tohoto manévru panovaly v řídícím středisku poměrně zmatky a dohady, protože takovou změnu si lze snadno vyložit jako chybu. Druhý stupeň se při svém třetím a posledním zážehu včera ráno nemusel vypnout podle programu a pracovat až do vyčerpání paliva. Ovšem už na tiskové konferenci po startu, která třetímu zážehu předcházela, Musk jen tak trochu mimochodem uvedl, že stupeň záměrně využije všechno palivo, a zážeh tedy nebude řízeně ukončen. Auto tedy bude obíhat po podstatně delší dráze, která nebude dosahovat jen k Marsu, ale daleko za něj, téměř až k dráze největší trpasličí planetky Ceres.
 
To však nebylo jediné překvapení, kterým byl narušen plánovaný průběh letu.
 
Zhruba 21 sekund po přistání dvou pomocných stupňů měl na plovoucí plošinu dosednout i centrální stupeň Falconu. Tomu však zřejmě došlo palivo, nemohl tedy zažehnout brzdící motory, místo přistání minul a havaroval v oceánu. Stroj dopadl podle SpaceX do moře zhruba 300 metrů od plošiny rychlostí necelých 500 km/h. Dopad byl natolik prudký, že došlo k mírnému poškození plošiny. Samotný stupeň byl samozřejmě zničen.
Přesné příčiny zatím nejsou zřejmé, ale i přes tuto, vzhledem k rozsahu testu, drobnou chybu lze považovat první start rakety, která se jednou vydá s nákladem i k Marsu, za historický úspěch i přes Mimoňův pokus o narušení čtvrtého zážehu posledního stupně s kabrioletem Tesla Roadster. Takovýhle l--l malinkatý kousek chyběl! 
 
Zdroj informací a pár textových pasáží: zde O zbytek kurzívou se postaral IQ foxteriéra.
 
To rozum nebere!? Ale to jsou prostě expressis verbis Elon a Mimoň. :-) -sv-
 
 

—————

Zpět